PitKo–laitteiston avulla ikäihmisten nykyinen toimintakykytestaus voidaan yhdenmukaistaa, jolloin ammattihenkilöstön työ helpottuu ja nopeutuu. Ikääntyville suunnatut kuntotestit pohjautuvat suoraan käytäntöön ja itsenäiseen selviytymiseen kotona ja muualla arjessa.

PitKo-laitteisto on helppokäyttöinen ja yhdenmukainen testauslaitteisto ikäihmisten kuntotestaukseen, seurantaan, motivointiin ja se on helposti siirrettävissä. Testituloksia voi verrata henkilön aikaisempiin suorituksiin ja näin ollen seurata ikäihmisten kuntoutuksen ja kuntoutumisen edistymistä. Ohjelmiston käyttö ikäihmisten kuntoutuksen suunnittelussa ja seurannassa on havainnollistavaa ja erittäin motivoivaa.

 

Testin osa-alueet

  • Staattinen puristusvoima
  • Reaktionopeus
  • Lonkan liikkuvuus ja tasapaino
  • Ryhtikartoitus
  • Jalkojen dynaaminen ojentajavoima

 

Staattinen puristusvoima

Henkilö kykenee riittävän staattisen puristusvoiman omatessaan selviytymään päivittäisistä toiminnoistaan. Staattista puristusvoimaa tarvitaan esimerkiksi tavaroiden siirtämiseen paikasta toiseen (maitopurkki jääkaapista), apuvälineiden käyttämiseen (säilykepurkin avaaja, kodinkoneet), liikkumisen tukemiseen (kävelykeppi, rollaattori) sekä taakkojen kantamiseen (kauppakassin kanto).

 

Reaktionopeus

Riittävä reagointikyky on suuri turvallisuustekijä esimerkiksi liikenteessä ( liikennevalot, muun liikenteen havainnointi). Reaktionopeus helpottaa myös tasapainon hallintaa yllättävissä tilanteissa (liukas kohta kadulla). Vaikka reaktionopeus heikkenee ikääntyessä, myös sitä on mahdollista kehittää / ylläpitää.

 

Lonkan liikkuvuus ja tasapainon hallinta

Jalan nostokykyä tarvitaan mm. kynnysten ja katukivetysten yli astuttaessa sekä portaissa selviämisestä. Riittävä jalan nostokorkeus turvaa henkilön kulkemista myös sisätiloissa ( maton reunat). Jalan nosto vaatii monipuolista lihaksiston hallintaa (mm. pohjelihaksen voimaa) sekä tasapainokykyä.

 

 

Ryhtikartoitus

Hyvä ryhti ennaltaehkäisee monien vaivojen syntymistä. Pitkäaikainen muutostila ryhdissä aiheuttaa rasitustiloja kehoon kertautuen useasti esimerkiksi nivelten ja nikamien kustannuksella. Hyvä lihastasapaino auttaa säilyttämään ryhdin mahdollisimman optimaalisena.

 

 

Jalkojen dynaaminen ojentavoima

Itsenäinen liikkuminen ja päivittäisistä toiminnoista selviytyminen edellyttää riittävää jalkojen dynaamista ojentajavoimaa. Tuolilta ylösnousu vaatii saman verran voimaa kaiken ikäisenä. Fyysinen aktiivisuus vähenee merkittävästi jalkojen dynaamisen ojentajavoiman heikentyessä ja aiheuttaa täten mielialaankin vaikuttavaa passiivisuutta.